A kánikula és az egészség – a kínai orvoslás szerint

A nyár a burjánzás ideje.

A nap, az éltető erő forrása ilyenkor ér minket a legerősebben.

És a szervezet yang működése (mozgatás, melegítés) is ilyenkor a legerősebb. Ehhez kell tehát igazodnunk, ezt követnünk, ezt megvalósítanunk, de ugyanakkor, egyensúlyra törekedve, ellensúlyoznunk is kell annak túlzásait.


Hogyan segítsük elő magunkban a nyáron kiteljesedő yangot?

A Sárga Császár könyve szerint „feküdjünk későn és keljünk korán, ne kerüljük a napot” és „ne fogjuk vissza magunkat, olyanok legyünk, mint akinek kívül van az, amit szeret”.

Minden nap legyen testmozgás. Törekedjünk arra, hogy minél többet legyünk a szabadban és azt csináljuk amit, szeretünk, ami örömöt okoz. Nagy kánikula idején legjobbak erre a kora reggeli és a kora esti órák. Aki fázósabb alkatú, különösen jól teszi, ha ezekben az órákban él a nap melegítő erejével.


Hogyan ellensúlyozzuk a kánikula hatásait? Hogyan védekezzünk a nagy meleg ellen?

A déli órákat töltsük hűvös helyen, lehetőleg a szabadban: parkban, erdőben, vízparton.

Hordjunk könnyű, szellős, hosszú ujjú ruhát. Viseljünk kalapot vagy hordjunk napernyőt. Használjunk legyezőt.

Ha lakásban vagy munkahelyen vagyunk, lehetőleg árnyékoljunk és szellőztessünk, esetleg ventilátorral rásegítve. Ha csak klímával oldható meg a hűtés, akkor ne állítsuk túl hidegre.

Igyunk eleget, többet, mint máskor. Ugyanakkor, mivel a hirtelen bevitt sok folyadék, vagy a túl hideg italok ártanak az emésztésnek és általában a yang működésnek, legjobb, ha nem iszunk túl sokat egyszerre, inkább gyakrabban egy-egy pohárral, és ha kerüljük a jéghideg italokat, vagy legalábbis nem iszunk túl sokat belőlük. Annak, aki fokozottan fázós alkatú, ilyenkor is a meleg italok ajánlottak: zöld tea, mentatea, krizantémtea stb. Annak, aki általában a hideget szereti, ilyenkor sem ajánlottak a túl hideg italok: a hűvös víz, a hűvös mentatea is elegendően hűsítő élményt kell adjon. Szeszes italok mértékkel fogyasztandók és nem a déli órákban.

A verejtékkel távozó folyadékot nem csak itallal lehet pótolni, hanem gyümölccsel és zöldséggel is! Itt első helyen említendő a görögdinnye, mely nem csak lédús, de tápanyagokban is gazdag. (Aki fázós, illetve hideg ételekre érzékeny, jobb, ha nem túl hidegen eszi és nem eszik túl sokat egyszerre!) Szintén fontos gyümölcs a nyári napforduló (jún 21-22) környékén érő faeper, melynek nedveket pótló hatást tulajdonít a kínai orvoslás. De jó választás még a földieper és a meggy és a cseresznye is. Gyakori zöldségeink között folyadékpótlásban az uborkának van még nagy szerepe.


Kérjük, osszák meg, hogy minél több emberhez eljusson!

Legújabb blogbejegyzések