Mit tehetünk járvány idején az egészségünkért?

28/02/2020

A kínai orvoslásnak bőséges tapasztalatai vannak a megelőzés terén, ha járványokról van szó.

 

A Sárga Császár Könyve szerint egy fontos alapvetést kell figyelembe vennünk: “ha a rendes működés belül erős akkor az ártó tényező nem tud megtámadni”.

 

Ezért a kínai orvoslás szerint a saját ellenállóképességünk megőrzése, erősítése a legfőbb megelőzés járványok ellen!

 

Hogyan erősíthetjük ellenállóképességünket?

 

1. Ne pánikoljuk, ne szorongjunk

Maradjuk derűsek és kiegyensúlyozottak. Rengeteg tanulmány született már arról, hogy a tartós stressz és szorongás rossz hatással van az immunrendszer működésére. Persze nem könnyű ezt megvalósítani, amikor a csapból is fenyegető járványról szóló hírek, sőt, ál- és rémhírek jönnek. Ahogy akkor sem könnyű, ha huzamosabb ideig otthon kell maradni. De erre is vannak módszerek: olvasás, zenehallgatás, beszélgetés, társasjáték, egyéni érdeklődésnek megfelelő hobbi és testmozgás. Ezek mind elterelik a figyelmünket az aggasztó gondolatoktól, kikapcsolódást nyújtanak és csökkentik a feszültséget.

 

2. Testmozgás

Nagyon fontos szerepe van az egészségmegőrzésben és ez járvány idején sincs másképp. Akkor is kell a mindennapos testmozgás, ha otthon maradunk. Kínában nagy hagyománya van a különféle légző és nyújtó tornagyakorlatoknak. Ilyenek például a nyolc brokáttekercs vagy az öt állat játéka, melyekhez lehet találni az interneten oktatóvideót. Személyesen a legjobb ezeket tanulni, de ha úgy hozza a szükség, akkor videóról tanulva is sokkal jobb a semminél. Természetesen a jóga vagy a különféle tornagyakorlatok is jók. Ne feledjük az ősi kínai mondást: “a folyó víz nem poshad meg, mert mindig mozog”.

 

 

3. Elegendő pihenés

Ahogy évszakváltáskor fontos odafigyelni arra, hogy eleget pihenjünk, úgy influenzajárvány idején is. Amit nem muszáj elintézni, megcsinálni, megoldani, azt jobb, ha elhalasztjuk néhány héttel, hónappal. Hagyjuk az éjszakába nyúló munkát, a sürgető nagy vállalásokat későbbre. Ha rendszeresen eleget alszunk, akkor a szervezetünk fel tud töltődni és ellenállóbb lesz. A mindennapos testmozgás és az elegendő pihenés úgy kell, hogy kiegészítsék egymást, mint a yin-yang ábra fekete és fehér részei.

 

4. Akupresszúra és moxázás

A testeinken található ingerpontok mindig kéznél vannak, és bármikor működésbe hozhatók! Sok tanulmány született például a Zu san li (a "láb hármas szabályozója"; „gyomor 36” néven is ismert) nevű akupont immunrendszert szabályozó hatásáról.

Ez a pont a lábszáron van, a térd alatt, a sípcsonttól kifelé. Ha ülő helyzetben a tenyerünket pont a térdkalács alatt keresztbe fektetjük a térdünkön, akkor a tenyér alsó pereménél tapintható a pont egy árokban, a sípcsonttól kifelé kb. annyival, amilyen vastag a középső ujjunk. A legegyszerűbben úgy hozhatjuk működésbe, ha lazán ökölben tartott kézzel ütögetjük, esetleg ha hüvelykujjal körkörösen dagasztó mozdulatokkal masszírozzuk. Ismételjük naponta kétszer legalább 3-3 percig.

De a legjobb, ha moxázzuk, erről itt már írtunk. A 7. századi Szun Szömiao azt ajánlotta a déli, járványoktól gyakran sújtott vidékekre utazóknak, hogy minden nap moxázzák a zu san li akupontot.

 

Az új koronavírus európai terjedésével egyidőben különféle félretájékoztató híradások jelennek meg arról, hogy mit kell tenni a fertőzés megelőzése érdekében. Nagyon fontos, hogy csak megbízható, hiteles helyről tájékozódjunk, ezért az alábbiakban az Egészségügyi Világszervezet (WHO) tanácsait adjuk közre:

 

  • Ajánlott felkészülni az új koronavírus terjedésére, akkor is, ha az még nem kezdődött meg ott ahol élünk.

  • Ha tüsszentünk, tegyünk a szánk elé papírzsebkendőt (melyet utána kidobunk) vagy legalább könyökhajlatba tüsszentsünk, ne kézbe!

  • Rendszeresen mossunk kezet vagy használjunk kézfertőtlenítőt (olyat használjunk, amin van OTH engedélyszám).

  • Legalább 1 méter távolságot tartsunk olyanoktól, akik köhögnek vagy tüsszögnek.

  • Kerüljünk a saját szemünk, orrunk, szánk érintését amikor kimegyünk otthonról.

  • Szájmaszk elsősorban akkor ajánlott, ha folyik az orrunk, vagy ha köhögünk, vagy ha ez valamely családtagunk, munkatársunk esetében áll fenn. Fontos tudni, hogy a szájmaszk nem biztosít védettséget, csak korlátozott mértékben képes a kórokozókat szűrni. Ugyanakkor egyre szélesebb körben elvárják a maszkviselést, mert jelentősen képes csökkenteni a betegség tünetmentes vírushordozók általi terjesztését.

  • Közösségi munkahelyen az asztalokat és használati tárgyakat (telefon, egér, billentyűzet) érdemes rendszeresen fertőtlenítővel letörölni. (Kínában a hatóságok azt ajánlják, hogy a kilincseket eldobható papírzsebkendővel érintsük.)

  • Amennyiben olyan helyen élünk, ahol van koronavírusos fertőzés, akkor a következő esetekben ajánlott otthon maradni: ha köhögünk vagy hőemelkedésünk van (37,3 C fölött), ha lázcsillapító, gyulladáscsökkentő gyógyszert szedünk (aspirin, ibuprofen, paracetamol), mely elnyomhatja ezeket a tüneteket.

  • Láz, köhögés és légzési nehézség esetén minél hamarabb lépjünk kapcsolatba háziorvosunkkal vagy az ügyelettel telefonon.

 

Magyar nyelvű járványügyi tájékoztatókat a Nemzeti Népegészségügyi Központ honlapján lehet olvasni.

 

 

KÉRJÜK, OSSZÁK MEG, HOGY MINÉL TÖBB EMBERHEZ ELJUSSON!

Please reload

Legújabb blogbejegyzések
Please reload