Télen mit tegyünk az egészségünkért?

A kínai orvoslás szerint a tél a „raktározás”, a feltöltődés ideje.

Ilyenkor a szervezetnek több pihenésre van szüksége, hogy fel tudjon töltődni. Hasonló ez a nap 24 órájában az alvással eltöltött időhöz: ha jól alszunk, másnap újult erővel ébredünk.

Lássuk mit kell tenni és mit kell elkerülni ahhoz, hogy tavasszal újult erővel nézzünk az új esztendő kihívásai elé!


Pihenjünk többet és mérsékeljük az aktivitást (fizikai és szellemi értelemben egyaránt)

· Feküdjünk korán (legkésőbb este 10 körül) és – amikor csak tehetjük – keljünk későn. A legjobb, ha legalább addig alszunk, amíg odakint ki nem világosodik.

· Kerüljünk a nagy fizikai megerőltetést (végletes sportteljesítmény, erős fizikai munka). A kínai orvoslás szerint ilyenkor nem jó a patakokban izzadással járó megerőltetés.

· De ugyanakkor mozogjunk rendszeresen! Minden nap legyen 20-30 perc testmozgás. Ilyenkor a séta, a kirándulás, a könnyed kocogás vagy a kínai tornagyakorlatok közül a taj csi mind jó választások.

· Kerüljük az állandó szellemi izgalmakat is. A számítástechnikai eszközökből felénk áramló információözön olyan, mint egy erős izgatószer. Csökkentsük a „holtidőt” kitöltő telefonozást, tabletezést. Reggel felkelés után és este lefekvés előtt lehetőleg teljesen mellőzzük.

· A kínai orvoslás szerint ilyenkor a legjobb tudatállapot olyan, mint amikor valaki „titkon örül valaminek”. Ezért ilyenkor gyakran gondoljunk végig minden jót, aminek örülhetünk. A nagy távlati tervek megvalósítását pedig lehetőleg halasszuk tavaszra.


Keressük a meleget és kerüljük a hideget

· Öltözzünk melegen, ne hagyjuk fedetlenül se a vállat, se a hasat, se a derekat, se a térdet, se a bokát. Hordjunk harisnyát vagy jégeralsót. A zokni érjen bőven boka fölé. A cipő talpa ne legyen túl vékony. Legfőképpen a derekat és az alsó végtagot (comb, térd, boka, láb stb.) kell melegen tartani.

· Napozzunk! Minden napsütéses, viszonylag szélcsendes napon süttessük magunkat legalább egy negyed óra erejéig, lehetőleg délelőtt 11 és délután 1 között. Ilyenkor kell igazán napozni, nem nyáron! Lehet a napsütésben valamilyen könnyedebb tornát végezni, sétálni, esetleg sok rétegbe öltözve vagy takarókba bugyolálva üldögélni (ne hideg felületen). Lehetőleg ne csak az arcot, hanem a tarkónkat is napoztassuk.

· Esténként lefekvés előtt vegyünk forró lábvizet. Készítsünk egy kanna forró vizet magunk mellé és abból óvatosan hozzáöntögetve a lábfürdővízhez fokozatosan növeljük a lábfürdő hőmérsékletét. A végén nyomkodjuk végig mindkét talpunkat. Aki nehezen éri el a talpát valamilyen segédeszközt (pl. régi fogkefe vagy fakanál nyele) is igénybe vehet!

· Ne fogyasszunk túl sok hideg, nyers ételt és italt. Igyunk meleg italokat. Aki a nyers zöldségeket szereti az ilyenkor inkább a gyors hőkezelésnek alávetett (s ezért ropogósan maradó) zöldségeket fogyassza. Télen érdemes erősítő, melegítő ételeket enni: a hazánkban hagyományosnak mondható, nehezebb ételek időszaka ez. De ugyanakkor fontos tartani az egyensúlyt: együnk változatosan és ne együnk egyszerre hirtelen sokat a nehezebb finom falatokból.


A kínai orvoslás szerint, aki télen jól „raktároz” a fent leírtak szerint, az tavasszal ritkábban fázik meg és kevésbé lesz fáradékony.

Készen állnak a tavaszra való felkészülésre? Most kell elkezdeni. Próbálják ki!


Kérjük, osszák meg, hogy minél több emberhez eljusson!

Legújabb blogbejegyzések