Kezdődik a tavasz – hogyan őrizzük ilyenkor egészségünket?

A kínai naptárban idén február 2-án kezdődött a „li chun” (beáll a tavasz) nevű időszak. Ettől kezdve több a napfény, melegebb van és többet esik az eső. Az igazi langyos tavasz még odébb van, bőven lesznek addig hideg nappalok és főképp hideg éjszakák.


Egy azonban biztos: már egy és negyed órával hosszabbak a nappalok, mint karácsonykor!


Korábban világosodik, később sötétedik.

Kezdődik a tavasz.



Mit tehetünk a tavasz küszöbén az egészségünkért?


A tavasz a serkenésről, a növekedés kezdetéről szól – az ennek megfelelő folyamatokat kell támogatnunk a szervezetünkben.


FEKVÉS-KELÉS: korán feküdni és korán kelni

A nappalok hosszabbak, több aktivitás kell a szervezetnek, mint télen, erre rásegíthetünk azzal, ha elkezdünk egy kicsit korábban kelni, mint az elmúlt hónapokban. De a túlzott mozgás, a túlerőltetés még korai lenne, akkor, amikor a természet épp csak ébredezni kezd, ezért továbbra is korán kell feküdni: lehetőleg 11 előtt.


ÉTEL: együnk több csípőset és kevesebb savanyút

A csípős ételek elősegítik a mozgást, a savanyúak összehúzással gátolják. Csípősnek számít a hagyma, a gyömbér, a fokhagyma, a zellerszár. Külön ajánlható most a kínai snidling, ami kínai élelmiszerüzletekben beszerezhető. Még inkább ajánlott – amint növekedni kezd – a hazánkban népszerű medvehagyma fogyasztása is. A csípős mellett az édes ételek is ajánlottak ilyenkor a kínai orvoslás szerint, mert oldani, enyhíteni képesek az élénkülő tavaszi mozgások (lásd: erős szél) által okozott feszültséget. Az ételnek és gyógynövénynek egyaránt tartható jujuba és lycium (azaz „go ji” bogyó) kiváló választás ilyenkor. Említést érdemel még a télen is ajánlott retek: emésztést elősegítő, köpetet eltávolító hatása miatt továbbra is jó enni, ld. régebbi írásunkat róla.


ÖLTÖZET: melegen öltözni, csak fokozatosan csökkeneti a ruházat vastagságát

A télies hideg még legalább hetekig velünk marad, tavaszias napokon sem szabad könnyelműen alulöltözni. Az öltözet csökkentésének is megvan a helyes módja: először felül lehet csökkenteni, a lábakat továbbra is sokáig jó melegen kell tartani. A téli harisnyák és zoknik ideje még nem járt le!


MINDENKINEK JÓ EGÉSZSÉGET KÍVÁNUNK... ezért kérjük, osszák meg, hogy sokakhoz eljusson!

Legújabb blogbejegyzések