A NYÁR KEZDETE - mit kíván az egészségünk?

Idén május 6 és 21 közé esik a “nyár kezdete” nevű időszak (li xia) a kínai holdnaptárban.

Innentől egyre melegebb lesz, és több esőre, viharra számíthatunk.

Hogyan alkalmazkodjunk ehhez az időszakhoz?


A Sárga Császár Könyve szerint a nyári időszak a szívre van jelentős hatással. Nyáron bizony növekszik a szív terhelése, ezért ilyenkor a szív ápolása az egyik legfőbb cél.


OLAJOS MAGVAK

Nyáron olajos magvak fogyasztásával támogathatjuk a szívet. Együnk több mandulát, mogyorót, kesudiót!

Ezek az olajos magvak a kínai orvoslás szerint erősítik az agyat, a vesét, az emésztést; és a WHO szerint az étrendünkből általában legjobban hiányzó ételfélékhez tartoznak! A bennük lévő vitaminok és nyomelemek jó hatással vannak az ereinkre.


SALÁTA

A friss salátafélék (fejessaláta, római saláta, jégsaláta stb.) segítik az emésztést, javítják az étvágyat. A salátalevelek sok káliumot tartalmaznak, és ez segíthet a magas vérnyomás csökkentésében, a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében.


KÉSŐN FEKVÉS, KORÁN KELÉS; DÉLI PIHENŐ

Nyáron a nappalok hosszúak, az éjszakák rövidek, ehhez alkalmazkodva jobb éjszaka kevesebbet aludni. Ilyenkor se feküdjünk túl későn, lehetőleg legkésőbb 11 körül. Nyáron legjobb reggel 5-6 körül kelni. Délben, ebéd után pihenjünk egy kicsit, de ne többet egy óránál. Ha délben alszunk, ne keljük fel utána rögtön, előbb pihenjünk még nyugton 5-10 percet. Annak, aki nem tud vagy nem szeret délben aludni, szintén jót tesz egy fél órás csendes pihenő.


MOZOGJUNK, SPORTOLJUNK

Nyáron több mozgásra van a szervezetnek szüksége.

Korán reggel, amikor még friss a nap és nincs túl meleg nagyon jó tornázni, kocogni.

Először igyunk egy kis langyos-meleg vizet, együnk egy pár kanál kását vagy pár falat kekszet, majd menjünk ki mozogni a madárcsicsergésbe. Utána reggelizzünk egy jót. Így indulnak a jó napok!


NE IDEGESKEDJÜNK, NE MÉRGELŐDJÜNK

Ahogy egyre melegebb lesz, egyesek egyre hajlamosabbak az ingerlékenységre. Ez hosszú távon rossz hatással van a keringésre, az erekre.

Törekedjünk kiegyensúlyozottabb lelkiállapotra testmozgással, hobbival: festés, zene, sakkozás, horgászat, kertészkedés, kirándulás… bármi lehet; a lényeg: neveljük magunkat a nyugalomra.

A lelki harmónia nyáron különösen fontos!